Symposium: Digitale historische kranten als ‘big data’

Methoden en technieken van wetenschappers

Dinsdag 24 maart 2015 organiseert de Koninklijke Bibliotheek (KB) een symposium over het gebruik van gedigitaliseerde kranten in Digital Humanities, geesteswetenschappelijk onderzoek met een computationele insteek. Verschillende onderzoekers presenteren hun tools en projecten.

Digital Humanities

De digitale geesteswetenschappen zijn sterk in opmars. Massadigitalisering van historische teksten heeft de weg vrijgemaakt voor nieuwe, digitale onderzoeksmethoden. Omvangrijke verzamelingen digitale teksten lenen zich bijvoorbeeld voor allerhande vormen van distant reading of text mining. De KB heeft een belangrijk aandeel geleverd in de digitalisering van historische kranten. De data stelt zij ter beschikking voor wetenschappelijk onderzoek. Tijdens dit symposium presenteren wetenschappers de Digital Humanities-projecten die zij uitvoeren met de historische kranten van de KB als basis.

Onderzoeksprojecten

Onderzoeksgroepen uit het hele land stellen hun werk voor. Ze vertellen hoe en waarom ze de digitale kranten gebruiken en welke vernieuwende methoden en technieken ze daarbij ontwikkelen en toepassen. Er zijn onder meer presentaties over Translantis (Universiteit Utrecht), PIDIMEHS (eScience Center), AVResearcher XL (Beeld en Geluid),Sealinc (Centrum Wiskunde & Informatica) en Nederlab (Meertens Instituut). Zodra het volledige programma bekend is, wordt dit op de website van de KB bekend gemaakt.

Praktisch

Dit symposium is in de eerste plaats bedoeld voor onderzoekers, overige belangstellenden zijn welkom. Dinsdag 24 maart 2015 in de KB, van 10.00-17.00 uur. Deelname is gratis, maar aanmelden is noodzakelijk in verband met beschikbare ruimte en catering. Registreren kan met dit aanmeldingsformulier.