Woensdag 11 mei 2016, start lezingenreeks over De Stad als kennisknooppunt binnen het programma De Maakbaarheid van onze Kennissamenleving.

19:00 tot 21:00 uur, KNAW, Het Trippenhuis, Kloveniersburgwal 29, 1011 JV Amsterdam. Aanmelden kan hier.

Wat maakte steden tot de bakermat van de kennissamenleving in de Gouden Eeuw? Is de stad ook een bron van kennis? Welke soorten kennis aarden goed in de stad? En sluit dat geen andere vormen van kennis uit die juist wel belangrijk zijn voor een kennissamenleving? Wat vertellen de bewoners van de stad over hoe zij een ideale (kennis)samenleving zien?

Met onder andere Claartje Rasterhoff, onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam binnen het programma Creative Amsterdam: An E-Humanities Perspective (CREATE), en Klaar van der Lippe, beeldend kunstenaar.

20160511 stad als kennisknooppunt 1300712 vera van horik 460 body

Lezingenreeks De Maakbaarheid van onze Kennissamenleving

De bijeenkomst maakt deel uit van een lezingenreeks binnen het programma ‘De Maakbaarheid van onze Kennissamenleving’. Het programma wil economen en sociale wetenschappers, cultuur- en wetenschapshistorici, kunstenaars en architecten, politici en beleidsmakers met elkaar en het brede publiek in discussie brengen. In drie opeenvolgende jaren wordt een programma ontwikkeld rond een specifiek thema dat centraal is in het debat omtrent kennissamenlevingen. In 2016 staat het thema De stad als kennisknooppunt centraal.

Onderdeel van het programma is om wetenschappers en kunstenaars met elkaar in discussie te brengen. Na de lezingen zal er een gesprek plaatsvinden tussen de sprekers.

Organisatie

KNAW, Akademie van Kunsten, Sven Duprė (Max-Planck-Institut für Wissenschaftsgeschichte (MPIWG), Berlijn, en Universiteit Utrecht) en Wijnand Mijnhardt (Universiteit Utrecht)